Så här står det på Wikipedia: The Violin Concerto by the American composer John Adams was written in 1993. It was premiered in 1994 by Jorja Fleezanis with the Minnesota Orchestra. Fleezanis also collaborated with Adams in writing the violin solo.

The piece was co-commissioned by the New York City Ballet, leading to a strong sense of rhythm throughout the entire work. For this work, Adams received the University of Louisville Grawemeyer Award for Music Composition.

The solo violin is almost unceasing as the violin weaves through the orchestra, which serves primarily as a backdrop for the violin.

The Violin Concerto has been described as “the most original approach to the genre since the Alban Berg Concerto”.

The work is in three movements:

Quarter-note = 78

Chaconne: Body through which the dream flows

Toccare.

The work calls for solo violin, 2 flutes (both doubling piccolos), 2 oboes (2nd. doubles cor anglais), 2 clarinets (2nd. doubling bass clarinet), 2 bassoons, 2 horns in F, trumpet in C, timpani, 2 synth (Yamaha SY99 and Kurzweil K2000 or 2Kurzweil K2000) perc(2):marimba/2lo tom-t/5roto toms/t.bells/2bongo dr/2conga

dr/BD/susp.cym/tamb/timp/3high timbales/bongo/guiro/bowed

vib/t.bells/clave/high cowbell/BD and strings (minimum 6 1st. violins, 6 2nd., 5 violas, 5 cellos, 2 double basses)

Det som har vållat mig mest huvudbry är så klart syntarna! När noterna kom från förlaget, var det bifogat en teknisk specifikation och ett kuvert med två disketter innehållande ljuden som skulle laddas i syntarna.

Efter att ha letat en stund bestämde vi oss för att försöka köpa Syntarna, dom fanns att hyra men till högre kostnad än att köpa! Det var längesedan som man kunde köpa dessa nya, så Blocket.se fick hårdbevakas under ett antal veckor.

överst i bild: Yamaha SY99. nederst: Kurzweil K2000.

Det här var fina grejor när Adams skrev sitt verk i början på nittiotalet. Nu när dom står och förgyller mitt tjänsterum har dom kostat oss massiva 3800 kr styck!

Jocke Åslund i Borlänge som sålde Yamaha synten var mycket sentimental/nostalgisk, han talade om att den kostade över trettio tusen som ny, men han hade ingen anledning att ha den kvar. Det var dock inte med glatt hjärta han skildes från den. Samma sak var det mer eller mindre med Kurzweilens husse Zoran Sibinovic i Malmö.

På vår trettondagskonsert hade Hans “Surte” Norin med sig ett par fantastiska PA-högtalare, som jag gjorde upp om att få hyra till vår turne.

BOSE L1:

Dom låter riktigt riktigt bra tillsammans med en kammarorkester. Vi har en på var sida om träblåset.

Så här står det att syntarna och högtalarna ska vara placerade i specen från mr Adams: The synthesizers should be placed in the orchestra, preferable behind the second violins, or stereophonically with one on each side of the orchestra. The speakers should be located about 2 meters behind the player and preferably mounted on stands. Do not route the synthesizer output through a mainpublic address system. Their sound should emanate from within the orchestra.

<!–
WriteFlash('’);
//–>

och här är en länk till hela låten för er med Spotify:

http://open.spotify.com/album/1xcdxLG29naXIGcTKOlKUt